Wanneer je goed gevonden wilt worden op Google en je “googelt” hoe dat werkt, dan kom je al snel de termen SEO en SEA tegen. Ze staan voor Search Engine Optimalisation (SEO) en voor Search Engine Advertising (SEA). Het zijn dé twee manieren om in Google of andere zoekmachines gevonden te worden. Veel zoektochten naar producten of diensten starten op Google. Als je online meer leads of business wil genereren is het dus zaak om goed gevonden te worden via deze zoekmachines en daar helpen SEO en SEA enorm bij. In deze blog gaan we dieper in op de SEA mogelijkheden.

SEA

SEA is een vorm van online marketing, gericht op bereiken van een bepaalde doelgroep aan de hand van zoektermen in zoekmachines. Het is een betaalde manier van adverteren, met Google als bekendste en grootste zoekmachine. Het wordt dan ook wel Google Ads of AdWords genoemd. Er wordt geadverteerd op zoektermen om een prominente plek veroveren op Google.  De eerste zoekresultaten op Google zijn altijd geadverteerde zoekresultaten en je herkent ze aan het “Ad” woord linksboven.

 

Een aantal belangrijk voordeel van SEA is dat mogelijk is om snel goed vindbaar te zijn op Google. Waar SEO (waarbij je organisch gevonden wordt) veel tijd kost om op te bouwen, kun je met SEA door middel van het aanmaken van een campagne zorgen dat je direct goed vindbaar bent. Met goed vindbaar zijn bedoelen we dan, dat je hoog in de Google lijst staat wanneer iemand zoekt op de door jouw aangegeven zoektermen.

Betalen per click

De kosten per zoekterm kunnen echter behoorlijk verschillen. Dat heeft te maken met de populariteit van de betreffende zoekterm. Woorden (of combinaties van woorden) waar vaak naar gezocht wordt, kosten relatief veel t.o.v. woorden waar minder vaak naar gezocht wordt. Het zijn vaak de algemenere termen waar veel op gezocht wordt die dus duurder zijn, waarbij specifieke termen vaak goedkoper zijn. SEA is daarom ook zeer geschikt om een nichemarkt te bereiken. Let wel, naast de prijs van woorden wordt alsnog de relevantie meegenomen in het bepalen van de plek op Google.

Gedurende een Google AdWords campagne kunnen zoektermen aangepast worden om de resultaten te optimaliseren. Welke zoektermen werken goed en welke niet. Welke zoektermen kosten te veel per click en leveren te weinig op. Deze resultaten worden allemaal bijgehouden en hier kan goed op gestuurd worden. Daarnaast kunnen campagnes ook snel aan of uitgezet worden.

Keyword scan

Wanneer je aan de slag wilt gaan met SEA dan is de eerste stap het bepalen van de juiste zoekwoorden. Aan de hand van een Keyword scan is inzichtelijk hoe vaak er op bepaalde zoektermen wordt gezocht en welke gerelateerde zoektermen er zijn. In dit overzicht worden ook de kosten per click aangegeven. Met het zoekvolume, de kosten per click en de gemiddelde ClickThroughRatio is een goede schatting van de uiteindelijke kosten te maken. Daarnaast kan er ook een maximum maandelijks budget worden bepaald, waardoor je nooit meer uitgeeft dan je wilt.

Landingspagina

Het doel van Google AdWords is om mensen naar een website te krijgen. Belangrijk is dan, wanneer Google z’n werk heeft gedaan en iemand naar een website heeft geleid, dat deze persoon ook op de website blijft om meer te lezen over het betreffende product of dienst. De pagina waarop iemand uitkomt wanneer ze er via Google komen wordt de landingspagina genoemd. Dat is dus niet persé de homepagina van een website. Het kan ook de pagina zijn van een specifiek product of dienst die extra onder de aandacht moet worden. Op de landingspagina moet een duidelijke call to action te zien zijn, zodat het direct duidelijk is hoe men het product of de dienst aan kan schaffen of hoe men in contact kan komen bij interesse.

Het is dus van belang dat deze landingspagina er goed uit ziet met relevante informatie voor de bezoeker. Dit betekent dat je niet direct je hele website onder handen hoeft te nemen, maar je eerst op de landingspagina kunt richten.

Hulp nodig?
HighTech Content adviseert en helpt graag bij het inrichten en optimaliseren van Google AdWords campagnes. In de afgelopen jaren hebben we dit al voor meerdere klanten met succes gedaan. We voeren de Keyword scan uit, bouwen de campagne, bekijken en rapporteren maandelijks de resultaten en sturen deze waar nodig bij.