Steeds meer fabrikanten zien in dat klanten op zoek zijn naar oplossingen in plaats van producten. Oplossingen voor uitdagingen die ze bij het (her)ontwikkelen van nieuwe producten tegenkomen. Om klanten te helpen bij het vinden van de juiste oplossing maken steeds meer fabrikanten eigen content. Door het delen van blogs, whitepapers en klantcases laten de fabrikanten zien dat ze begrijpen waar de klant tegenaan loopt en dat zij een oplossing bieden. Het continu delen van waardevolle informatie wordt Content Marketing genoemd. Deze marketing strategie is relatief goedkoop en levert meer leads en business op dan de traditionele marketingkanalen.

5 tips voor succes met content van fabrikanten

Nog weinig distributeurs maken structureel gebruik van de content die door hun fabrikanten wordt gemaakt. Door slim van de content gebruik te maken zal de traffic naar de website en het resultaat verbeteren. Hieronder staan 5 tips die gebruikt kunnen worden om meer uit de content van fabrikanten te halen.

1. Plaats de content eerst op de eigen website en link intern door

Het doel van content marketing is traffic te generen naar de eigen site. Als je content deelt zorg dan dat het linkt naar de eigen site. Jullie zijn de vertegenwoordiger en willen contact met de klant. Plaats de berichten op de eigen site en link door naar de pagina’s op de eigen site van het betreffende merk. Ook organisch verkeer (bezoekers via zoekmachines) komt dan op jullie site terecht. Je zal zien dat jullie als vertegenwoordiger in eigen land via zoekmachines vaak beter gevonden worden dan de fabrikant zelf.

2. Definieer vaste kanalen per fabrikant

Als distributeur heb je meerdere kanalen om content te plaatsen. Naast de eigen site en sociale media zijn dit bijvoorbeeld ook sites van beurzen, evenementen, brancheorganisaties, online platformen of vakbladen. Door vooraf deze kanalen goed in kaart te brengen en per fabrikant kanalen te selecteren kan het daarna veel sneller geplaatst worden. Natuurlijk kan er vanaf geweken worden maar je zal zien dat de basis vaak voldoende is.

3. Plaats het eerst op de bedrijfs Linkedin pagina

LinkedIn is in de tech wereld het meest gebruikte social medium voor het delen van informatie. Je ziet dat bedrijven verschillend met LinkedIn omgaan. Ook hier zijn er vaak geen duidelijke afspraken. Ik raad aan om een bericht (link naar de eigen site) eerst altijd op de bedrijfspagina te plaatsen. Van daaruit kunnen medewerkers het bericht verder verspreiden naar hun eigen volgers. Op deze manier is het direct duidelijk dat het bericht vanuit de organisatie geplaatst is en zorg je ook voor meer volgers. Op deze manier van social media inzetten is het ook beter te coördineren want anders moet per merk iemand anders als eerst het bericht plaatsen.

4. Vertaal en verkort

Over het algemeen worden de artikelen vanuit fabrikanten in het Engels aangeleverd. Als je een site in andere talen hebt dan moet je keuze maken over de taal waarin je de content gaat plaatsen. Door de artikelen te (laten) vertalen ontstaat er unieke content. Er zijn vertaalbureaus gespecialiseerd in technische copywriting. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om berichten in te korten, te commerciële teksten eruit te halen of juist informatie toe te voegen.

5. Coördineer het verzamelen en plaatsen

Binnen veel organisaties is er per fabrikant een vertegenwoordiger. Zeker als je met veel vertegenwoordigers werkt is er haast geen beginnen aan als iedereen z’n eigen content moet zoeken, plaatsen en delen. Door dit gestructureerd aan te pakken zal er een continue stroom aan waardevolle content op gang komen die overal op dezelfde en afgesproken manier wordt geplaatst. Maak hier iemand binnen de organisatie verantwoordelijk voor.

Over HighTech Content

HighTech Content helpt bedrijven succesvol te zijn met content marketing. Ook bij content van fabrikanten kan HighTech Content helpen. HighTech Content kan iedere week of om de week een lijst aanleveren met alle content die door de fabrikanten geplaatst is. Als de distributeur een selectie heeft gemaakt kan HighTech Content vervolgens de content plaatsen op de eigen site, social media en externe platformen. Ook is het mogelijk om een eerste overzicht te krijgen van de content die de afgelopen maanden geplaatst is door de fabrikanten.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Stuur een bericht of maak een afspraak.
Neem contact op via 06 42 717 345 of harm@hightechcontent.nl